Zwycięska lekcja online

       W czerwcu na facebookowej stronie Centrum Nauki Kopernik pojawiła się informacja o konkursie „Nauka dla Ciebie” organizowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (obecnie: Ministrowo Edukacji i Nauki) oraz wspomniane CNK.  Pomimo tego, że wszyscy myśleli już o wakacjach, grupa uczniów z obecnych klas ósmych: Pola Skorek, Antoni Apkarian, Jakub Dobrosielski, Mateusz Gil, Mikołaj Saliński, Edmund Wiśniewski, Iwo Zoń (wszyscy z klasy 8c) i Witold Gintowt-Dziewiałtowski (klasa 8a) wraz z paniami: Eweliną Kędzierską (fizyka) i Beatą Nowogórską (język polski) postanowili spróbować swoich sił i przyjąć wyzwanie. Zaczęło się od niewinnego, wieczornego spotkanie online podczas którego każdy powiedział, czym się interesuje i co lubi robić w wolnym czasie. Tak powstał projekt misia sterowanego za pomocą prawa Pascala nazwanego żartobliwie „Misiem-szefunciem”. Następnie, wspólnie stworzono scenariusz zdalnych zajęć wykorzystujących zaproponowany prototyp oraz ukazujących możliwości, jakie niesie ze sobą edukacja online. Jak ogromna była nasza radość, gdy okazało się, że scenariusz znalazł się w gronie najlepszych w Polsce! Później, gdy dla uczniów nastał czas wakacji, panie Kędzierska i Nowogórska brały udział w Letniej Szkole Prototypowania. I chociaż na początku dla pani Nowogórskiej wizja wzięcia udziału w zajęciach o tematyce fizycznej była przerażająca, później okazało się, że „nie taki diabeł straszny jak go malują”.

     Drugim etapem konkursu było zbudowanie prototypu oraz nagranie lekcji online. To dopiero było wyzwanie dla naszych uczniów. Samodzielne zakupy w sklepie z narzędziami, własnoręczne budowanie konstrukcji i do tego jeszcze konfrontowanie tego z wiedzą podręcznikową… Jednak nie dali się pokonać i ostatecznie zasiedli do komputerów, by wspólnie z panią Eweliną nagrać zajęcia zdalne z użyciem platformy Cisco Webex Meetings. Nie obyło się bez żartów, pomyłek, powtórek i … problemów technicznych (bez których – jak wiemy z własnego doświadczenia – zajęcia online nie chcą się odbywać). Ostatecznie film trafił na serwis YouTube i … został pozytywnie oceniony przez jury konkursu.

     Wiadomość o sukcesie była dla uczniów (a także nauczycieli i Dyrekcji) wielkim wydarzeniem. Uczniowie, nie dość, że zostali laureatami prestiżowego konkursu, to jeszcze wygrali nagrody rzeczowe i … 6000 złotych! Jednak, jak sami podkreślili, nie to jest dla nich najważniejsze. Konkurs pozwolił im przeżyć najfajniejszą przygodę, z jaką przyszło im się zmierzyć. Do tego na pewno „do końca życia nie zapomną, o czym mówi prawo Pascala”.

     Doświadczenie to było również niesamowitym przeżyciem dla nauczycielek. Dla pani Kędzierskiej był to pierwszy tak ważny konkurs w roli opiekuna, zaś dla pani Nowogórskiej – debiut w konkursie z zakresu nauk ścisłych. No i oczywiście utrudnieniem, a tym samym i wielkim wyzwaniem, było przeprowadzenie zajęć zdalnych. Warto dodać, że pani Ewelina została także wyróżniona w konkursie dla nauczycieli „Edukacja jutra” na najlepszy scenariusz zajęć zdalnych. Jest to kolejne potwierdzenie tego, że jako szkoła możemy być wzorem prowadzenia lekcji, nawet w tak trudnym czasie, jakim jest pandemia.

Poniżej zamieszczamy link do skróconej, zwycięskiej lekcji fizyki:

https://youtu.be/DmxWrNrx44o

oraz do relacji z gali konkursowej:

https://www.youtube.com/watch?v=43FsL6iprBg&fbclid=IwAR1i6nG7DuN_uw_TXbgDic4qumoVPzUyYQU3_KJ7Yqla55j-VBQnaw4sfqk

.

Kliknij na obrazek poniżej, aby odtworzyć film lub kliknij na link: https://youtu.be/DmxWrNrx44o