W Szkole Podstawowej Nr 12 im. Powstańców Śląskich w Warszawie od 8 lat ukazuje się gazetka „TUZINEK”, która znana jest społeczności szkolnej. Uczniowie przygotowują artykuły, rodzice pomagają, także drukują wersję papierową gazetki, a na stronie szkoły ukazuje się e-gazetka. Zespół nauczycieli zdecydował, aby tak ważny temat jakim są Prawa Dziecka został zrealizowany w formie znanej uczniom tj. w formie gazetki „TUZINEK”, w wydaniu specjalnym „Ja mam prawo, ty masz prawo, my mamy prawo”.
Osiągnęliśmy założone cele.
Gazetka „TUZINEK” została przygotowana przez uczniów przy współpracy z rodzicami i nauczycielami. Zadania zostały dostosowane do wieku i umiejętności uczniów. Temat opracowany był na różne sposoby. Młodsze dzieci narysowały ulubione dziecięce zajęcia, zilustrowały słownik, przygotowały małe dekoracyjne książeczki, namalowały napis UNICEF. Uczniowie klasy 3a zapytali rodziców o ulubione książki z dzieciństwa.
Starsze dzieci ułożyły wiersze, zapytały kolegów i koleżanki o najważniejsze prawa dzieci, a także przygotowały rys historyczny praw. Uczennica klasy 5 przygotowała kolorowy słowniczek polsko-francusko-angielski ze słówkami związanymi z tematem (m.in.: rodzina, edukacja, zdrowie). Dzieci znalazły numer zaufania oraz dane i kontakt do Rzecznika Praw Dziecka. Na łamach gazetki ukazał się również tekst o Sejmie Dzieci i Młodzieży, o UNICEF-ie, o Orderze Uśmiechu i jego kawalerach. Zostały wypisane instytucje, które prowadzą zajęcia dla dzieci na terenie Warszawy. Przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego udzielił wywiadu, a rodzice uczniów wypowiedzieli się na temat „Dlaczego fajnie jest być dzieckiem”. Młodzi redaktorzy zgromadzili również tytuły książek i filmów, w których ich ulubiony bohater rozwiązuje trudny problem. Wszystkie dzieci mogły odrysować dłoń i wpisać swoje imię na pierwszej stronie naszego „TUZINKA”. Nad gazetką pracowało ponad 40 uczniów naszej szkoły. Siedzibą redakcji „TUZINKA” była biblioteka szkolna. To tutaj zbieraliśmy materiały do naszego projektu. Potem na dużych arkuszach papieru wyznaczyliśmy miejsca dla poszczególnych tematów i przyklejaliśmy uczniowskie artykuły. Powstał niepowtarzalny kolaż na bardzo ważny temat. Ostatnim etapem było przypięcie gazetki do tablicy.
Rezultatem jest gazetka szkolna „TUZINEK” w wielkim formacie (każda z 6 stron w formacie 50×70 cm). Została zrealizowana i zaprezentowana na szkolnym korytarzu.
Wnioski:
– współpraca przynosi rezultaty i daje radość;
– w tak wypróbowany sposób możemy opracować inne ważne tematy;
– rodzice chętnie włączają się w realizację zadań;
– podział dużego projektu na mniejsze zadania zachęca do realizacji i daje różnorodność opracowania.